جستجو  |  آرشیو  |  عضویت    
 
۱۲ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۶:۵۹



10 پوستر سنتوری


به گزارش سایت خبری رسم و به نقل از سینمای ما ، طراحی و اجرای پوسترهای فیلم سینمایی سنتوری توسط محمد رضا شریفی نیا به پایان رسید. پیش از دیدن این آثار ، مطالعه گفتگوهای اخیر چند تن از صاحب نظران گرافیک ، درباره پوسترهای سینمایی ، خالی از لطف نیست:
 
ـ گفتگو با استاد جوادی‌پور : به ندرت جنبه هنری دارند
ـ گفتگو با قباد شیوا : اینها رو به انحطاط هستند
ـ گفتگو با ابراهیم حقیقی : آلودگی بصری ایجاد می‌کنند
ـ گفتگو با امراله فرهادی : ارزش گرافیکی ندارند
ـ گفتگو با ساعد مشکی : بدون تفاوت با تبلیغات پفک نمکی
ـ گفتگو با بیژن صیفوری : پوستر فیلم حال خوشی ندارد
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


نظرات

  • #1
  • ارسال شده توسط: سارا 
  • در تاریخ: ۱۳۸۶/۰۵/۰۳ - ۲۱:۴۶

افتضاحه! محمدرضا شریفی نیا به عنوان عضوی از جامعه هنری کشور و به عنوان یک استاد دانشگاه بجای آنکه آبروهای بربادرفته. پوسترهای سینمایی را بخرد. آب پاکی رودست هنرمندان نگران این آبروریزیها ریخت... البته استفاده از چهره رادان واقعا به فروش فیلم و پرکردن جیبهای آقایان کمک خواهد کرد...<br />پس میبینیم که قضیه ازجای دیگه آب میخوره...

  • #2
  • ارسال شده توسط: Anahita 
  • در تاریخ: ۱۳۸۶/۰۵/۰۳ - ۲۳:۰۷

Not good at all!

  • #3
  • ارسال شده توسط: مازیار زند 
  • در تاریخ: ۱۳۸۶/۰۵/۰۴ - ۰۰:۱۷

با نگاه به نیمه پر لیوان با توجه به این که استفاده از اسم علی برای فیلم ممنوع شد و نام فیلم از "علی سنتوری" تبدیل شد به "سنتوری"، استفاده از مضراب سنتور  بجای کلمه علی برای من من خیلی جالب است.

  • #4
  • ارسال شده توسط: artless 
  • در تاریخ: ۱۳۸۶/۰۵/۰۴ - ۰۱:۱۷

سلام. اینکه آقای شریفی نیا فعالیتهای مختلفی انجام داده و میدهد(نویسندگی.عکاسی.بازیگری.بازیگردانی و...) و کارهای مختلفی را امتحان می کند خوب است اما فقط داشتن استعداد(؟)مهم نیست ودانش نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.<br />اما در مورد پوسترهای طراحی(؟)شده ایشان باید گفت که جز ایده خام اولین کار که باید بیشتر کار بشه بقیه یک نوع شامورتی بازی بیش نیست.

  • #5
  • ارسال شده توسط: hamed barei tabari 
  • در تاریخ: ۱۳۸۶/۰۵/۰۴ - ۰۲:۱۷

خدا را شکر آقای شریفی نیا به عنوان آچار فرانسه سینما به حوزه گرافیک در سینما گوشه چشمی نظر انداختند و ما را از هنرهای بی‌بدیل خودشان سیراب کردند. واقعان توی ایران هیچ طراح گرافیکی وجود نداره؟ من با این پوسترها به این سوال رسیدم.


من با آقای زند موافقم / اما اگه این پوستر مینیمال بود خیلی بهتر می شد علی یا همون سنتور رو دید /

  • #7
  • ارسال توسط: M.Beheshti 
  • در تاریخ: ۱۳۸۶/۰۵/۰۴ - ۰۹:۰۱

استفاده از مضراب سنتور  بجای کلمه علی برای من خیلی جالب است.

  • #8
  • ارسال توسط: شهرآشوب 
  • در تاریخ: ۱۳۸۶/۰۵/۰۴ - ۱۳:۰۷

پایان دوره یادگیری  PhotoShop را به جناب شریفی نیا و خانواده بزرگ کج و کوله های گرافیک ایران و سینماگران فقید این مرزوبوم تبریک عرض می نماییم.

  • #9
  • ارسال توسط: onlysara 
  • در تاریخ: ۱۳۸۶/۰۵/۰۴ - ۱۳:۲۳

salam bishtar benazaram in majmoe axc hai edit shodei bashand ke to salone entezar cinama barai jalbe tavajoh mizanand na?

  • #10
  • ارسال شده توسط: سارا 
  • در تاریخ: ۱۳۸۶/۰۵/۰۴ - ۱۴:۵۴

قضیه علی سنتوری چی بوده آقای زند؟


ضمن همراهی با مازیار زند خدمت باقی دوستان مخالف عرض می كنم كه شریفی نیا كار گرافیك و عكاسی رو قبل از عرصه های دیگه شروع كرده. شخصا كتابی دارم چاپ 1355 كه تصویرسازی(تاكید می كنم ، تصویرسازی) اون توسط شریفی نیا انجام شده كه به هیچ وجه نمیشه به سادگی از كنارش گذشت. گذشته از این مطلب آیا همه دوستان به جد با همه این پوسترها مخالفن ؟ گفتن جملات كلی كار سختی به نظر نمیاد. پس حالا كه برخلاف همیشه آثاری مشخص جلوی دید همه قرار داره ، میشه با ذكر دلیل به نقد این پوسترها پرداخت. چندی پیش استاد گرامی آقای ابراهیم حقیقی ، پوسترها و بیلبردهای فیلم پارك وی رو از عوامل آلودگی بصری در شهر دونستن . مطمئنا دوستان بیلبرد این فیلم كه چهره دو بازیگر اصلی به همراه تبری خونین رو به تصویر كشیده رو دیده اند و یا بیلبرد آناهیتا نعمتی كه همراه با آرایشی تیره و نورپردازی مناسب عكاسی شده. با هر نگاهی ( هالیوودی ، بالیوودی و هرجاوودی دیگه )واقعا این بیلبردها چه مشكلی داشت ؟ تمام هنرمندان كار خوب دارند،  تمام هنرمندان كار بد دارند، تمام هنرمندان كار بد دارند. اهمیت قبول داشتن این 3 جمله به نسبت نوشته شدن آنهاست.

  • #12
  • ارسال شده توسط: میلاد کلانتری 
  • در تاریخ: ۱۳۸۶/۰۵/۰۴ - ۱۹:۱۲

از شنیدن این خبر و دیدن این آثار خیلی تعجب کردم. البته مدتی پیش با دیدن تیتراژ فیلم نقاب که از افتخارات این آقاست ، با هنرهای دیگر ایشون آشنا شده بودیم، این دیگه نوبر بود. متاسفم.

  • #13
  • ارسال شده توسط: fahimeh 
  • در تاریخ: ۱۳۸۶/۰۵/۰۴ - ۲۳:۰۸

age axha ro siah sefid konim anche baghi mimune chizi nist joz khod bavari kazebe barkhi az arse darane sinemaye ma

  • #14
  • ارسال شده توسط: رشـــيد رهـــنما 
  • در تاریخ: ۱۳۸۶/۰۵/۰۴ - ۲۳:۵۰

تنها نكته قابل توجه استفاده از مضراب به جای نام علی است..و بقیه عناصر بدون تفكر ، بدون پرداخت حرفه‌ای...فونت نا مناسب ، رنگ‌های نامناسب و ...


این پوستر ها نشان می دهند که این ماجرای پوستر فیلم در ایران چقدر وخیم شده است. باید فکری به حالش کرد. نمی شود دست روی دست گذاشت به این بهانه که مشکل دید کوتاه تهیه کنندگان است. به راستی اگر این پوسترها با پوسترهای ارزشمند هر دو به یک اندازه مخاطب را جذب کنند پس این همه زحمت برای چه! می رویم عکاسی سر کوچمان و می گوییم 2 تا پوستر فیلم لطفا!به نظرم یک کمی هم مشکل از ماست ، باید نشان داد که گرافیک کاربرد هم دارد!


این پوسترها برای سینمای صرفا تجاری قابل قبولند . ولی نه برای سینمای مهرجویی. سینمای فاخر، گرافیک فاخر می طلبد.


چرا کسی سر جایش نیست!؟

  • #18
  • ارسال شده توسط: javad 
  • در تاریخ: ۱۳۸۶/۰۵/۰۶ - ۰۱:۳۴

یاد پوسترهای سابق به خیر. یاد پوستری كه برای فیلم روسری آبی طراحی شده بود  یاد پوستر هنرپیشه.<br />این پوسترها كه الان به عنوان نمایشی برای كارهای مهرجویی بزرگ ارائه شده چیزی نیست جز تجربه های ساده نرم افزاری. درسته كه آقای شریفی نیا گرافیك هم كار می كردند و من هم كارهای قدیم ایشون رو دیدم ولی دلیل نمی شه كه این كارها كه الان ارائه شده باارزش باشند. واقعا جای تاسف دارد. فقط تاسف برای این سینما كه هنوز نمی دونند پوستر فیلم یعنی چی؟ شما تا حالا تو كدوم فیلم دیدید كه تیتراژ خوب داشته باشه؟ تو كدوم تیتراژ فونت زیبایی دیدید و جای تاسف دارد برای خیلی چیزای دیگه.

  • #19
  • ارسال شده توسط: مینا 
  • در تاریخ: ۱۳۸۶/۰۵/۰۶ - ۰۹:۱۷

برخی دوستان معتقدند از مضراب سنتور به عنوان نام علی استفاده شده است:تعبیری است جالب و قابل تامل،اما تصور نمیکنید اگر واقعا هدف آقای شریفی نیا این بوده ، این اتفاق میبایست در همه پوسترها دیده میشد؟به نظر من استفاده از این عنصر تنها در دو پوستر (!)در راستای هدف دیگری صورت گرفته. در ضمن انتظار دیدن پوسترهای بهتری از اینها رااز ایشان داشتیم.  

  • #20
  • ارسال شده توسط: جن زده 
  • در تاریخ: ۱۳۸۶/۰۵/۰۶ - ۲۲:۲۸

بله دیگه هرکی پوستر فیلمشو بده به بی استعدادترین آدم روی زمین طراحی کنه(!)فیلمش توقیف می شه!خوب شد!

  • #21
  • ارسال شده توسط: a 
  • در تاریخ: ۱۳۸۶/۰۵/۰۷ - ۰۱:۰۵

behtar ast hameye makami fekr konim ke chera... vaghti ma hame yektarfa beistim va zoreman naresad be inke harfeman begosh ... chera ingone ast

  • #22
  • ارسال شده توسط: آمنه 
  • در تاریخ: ۱۳۸۶/۰۵/۰۷ - ۰۲:۳۲

سلام نمی گم خیلی عالیه ولی چون خودم نمی تونم نمی گم افتضاحه. به خاطر 1 كار غیرعالی شخصیت 1هنرمند خوب زیر سؤال نمیره همونطور كه با وجود اتفاقات مشابه این اتفاق نیفتاده. اغلب ما هم تا همین حد هم بلد نیستیم .غیر از اینه كه همه از یک جایی شروع كردند؟حتما آقای مهرجویی با تجربه هایی بیشتر از همه ما بهتر صلاح كار خود و دوستانشونو میدونن. از همین جا از آقای شریفی نیا به خاطر اكثر كارهای خوب و قوی)در همه زمینه ها و اقل كارهای ضعیف ایشان تشكر میكنم وآرزوی توفیق بیشتر برایشان دارم.شما هم لطفا با یک كار نسبتا ضعیف شخصیت وكل سابقه هنرمندان را زیر سوال نبرید.

  • #23
  • ارسال توسط: dariush mokhtari 
  • در تاریخ: ۱۳۸۶/۰۵/۰۷ - ۱۳:۰۷

باید فیلم را دید سپس قضاوت کرد آقای مهرجویی کسی نیستند که گاف بدهند.شاید فیلم براساس همین ساختار طراحی شده است (چهره های جذاب عموم زن ومرد )رکن اصلی فیلم را دارند وقرار است که داستان عوام پسند باشد اگر چنین باشد پوستر ها جواب کارگردان را داده است در غیر این صورت آقای مهرجویی مقصر خواهند بود. من فکر میکنم آقای مهرجویی درست عمل کرده است باید به انتظار دیدن فیلم بمانیم

  • #24
  • ارسال شده توسط: جن زده 
  • در تاریخ: ۱۳۸۶/۰۵/۰۷ - ۱۸:۴۷

خیلی جالبه در برخوردبا یه خودی (همکار)اگه فکر کنید کوچکترین لغزشی در مسیر حرفیه گری  کرده بدترین انتقادها رو بدون هیچ رحم و مروت نثار می کنید  و کوتاه نمی یایین و خون در رگ غیرتتون به جنب و جوش می افته انسانیت و شعور احترام رو می گذاریین کنارو حمله می کنین حالا چی شده سعی در نقد وکنکاش اینا دارین می خوایین بگیین منطقی هستید! وآقای مختاری زیاد به انتظار نمانید فیلم توقیف شد!


والله من در مورد این پوسترها حرفی ندارم اما تو اواسط دهه پنجاه یه سری کتاب از آقای شریفی نیا و خانم هدی(آزیتا؟)حاجیان در اومده با مضمونهای سیاسی - اجتماعی که کل کار از انتخاب متن تا گرافیک کار خوداین دونفره و انصافا گرافیک خوبی داره...حالا کاری نداریم که آقای شریفی نیا هنرپیشه ی ضعیفی هست یا نه...شاید بد نباشه بعضی صفحات اون کتابهای نازک رو اینجا منتشر بکنند.


با نظر آقای مختاری موافقم. شاید خود فیلم هم یه چیزی در حد همین پوسترها و ترانه محسن چاوشی باشه.

  • #27
  • ارسال شده توسط: آب دزدک 
  • در تاریخ: ۱۳۸۶/۰۵/۰۸ - ۱۵:۴۵

بالا برید ، پایین بیاید این ها پوستر هایی هستن بازاری. بی محتوا.  آلوده . بدون ترکیب بندی . بدن ایده . حتا بدون فرم خوب ! پس لطفآ فیلسوف بازی درنیارید ! کاری به گذشته طرف نداریم. کاری هم به فیلم سنتوری نداریم . ما الان داریم یک مشت تصویر بد رو میبینیم ، در مرحله اول پوستر فیلم باید جــذاب باشه ! شما با این پوستر ها جـذب میشید ؟ میتونم بپرسم ؟ قطعآ جذب داستان  نمیشید ، حتا جذب نام کارگردان هم نمیشید ! خداوند به خاندان شریفی نیا راه درست را نشان بدهد که اینقدر پا توی رشته های مختلف نکنند. ضمنا مگر پوستر عنصری است مفهومی که ابتدا فیلم رو ببینیم بعد بیایم بشینیم بگیم که پوستر خوبی بود یا نه ؟

  • #28
  • ارسال شده توسط: sofy 
  • در تاریخ: ۱۳۸۶/۰۵/۰۸ - ۱۷:۳۰

manam  fek  mikonam  moshkel  injas  ke  hichki  sare  jaie  khodesh  nist  be  shedat.i  

  • #29
  • ارسال توسط: بهنام 
  • در تاریخ: ۱۳۸۶/۰۵/۰۹ - ۰۱:۲۹

احترام آقای شریفی نیا محفوظ ولی آقای محترم کارخودت رو انجام بده . پوسترهای ببر و بچسبان شما شاید تجاری باشد ! اما هنری تکنیکی و حتی چشم نواز هم نیست.

  • #30
  • ارسال شده توسط: نویدنظمی  
  • در تاریخ: ۱۳۸۶/۰۵/۰۹ - ۱۲:۰۶

آقای مختاری از شما بعیده این پوستر فیلمه که انگیزه دیدن برای بیننده ایجاد میکنه من تو این فاجعه ها هیچ انگیزه ای برای دیدن فیلم پیدانمی کنم

  • #31
  • ارسال شده توسط: جن زده 
  • در تاریخ: ۱۳۸۶/۰۵/۰۹ - ۱۵:۳۵

آب دزدک جان الحق والنصاف گل گفتی این جماعت مهمون نوازی تو رگاشون موج می زند. نه اینکه گرافیست از نوع ضعیف ، کم داریم برای همین سعی می‌کنند استعدادهای بلقوه ضعیف از رشته های دیگر را جذب کنند و چون طبع بزرگی دارند عیب ها را با فراغ دل و طیب خاطر می بخشند و به افق‌های روشن چشم می‌دوزند.


خیـلی خوب بود ... لــذت بردم...

  • #33
  • ارسال شده توسط: زهرا علي اكبرزاده 
  • در تاریخ: ۱۳۸۶/۰۵/۱۰ - ۰۰:۵۳

با آمنه موافقم...و خواهشم از همه اینه كه با اسامی واقعیشون كارها رو نقد كنند.در غیر این صورت برداشت بقیه اینه كه اونا حرفهای خودشون رو هم قبول ندارند و لازم به ذكر است كه: لازمه نقد تنها جسارت در بیان نیست پس لطفا در نوشتن اسم خودتون پایین نقدهاتون هم كمی جسارت به خرج بدهید.  

  • #34
  • ارسال شده توسط: م.ی 
  • در تاریخ: ۱۳۸۶/۰۵/۱۰ - ۰۲:۴۴

ما ماهی های اوزون برون محکوم به ماهی تابه ی واقعیتیم

  • #35
  • ارسال شده توسط: بابک اسکندری 
  • در تاریخ: ۱۳۸۶/۰۵/۱۰ - ۱۴:۰۰

گاهی در طراحی یک اعلان طراح از نهایت شوک در جلب نظر کردن آن پدیده برای عموم استفاده میکند.فکر میکنم این پوستر به اندازه کافی توانسته خود را نشان دهد حال به صورت منفی.در ایران مهم نیست که چگونه معروف شویم.من خود برای معروف شدن میخواهم قتل کنم.حال با این نگاه میبینیم که آقای شریفی نیا زیاد هم ریسک نکرده. ما انتظار بدتر از اینها را داشتیم.

  • #36
  • ارسال شده توسط: mona zanjanifar 
  • در تاریخ: ۱۳۸۶/۰۵/۱۳ - ۰۹:۵۷

ja'zab tarin ghesmat ye poster ya har kar honari ,shayad fekr va mafhoomiye ke dar matn kar dide mishe va jazabiyat ro be vojood miyare.ke in neshoon dahande negah honarmand be mozoo va didgah honari va agar bekhayim tavaghoe bishtari az honar dashte bashim ,farhang sazie

  • #37
  • ارسال شده توسط: Milad 
  • در تاریخ: ۱۳۸۶/۰۵/۱۵ - ۰۴:۰۷

خوب من واقعا اونقدر حرفه ای نیستم که بتونم خیلی نظر مورد قبولی بدم. ولی به نظر من چون ما فیلم رو ندیدیم و فیلم نامه رو نخوندیم واقعا نمیتونیم پوستر هارو درک کنیم. در ضمن اگر هر قدر هم پوستر ها زاغارت و ضایع باشه باز خیلی زشته در باره یه هنرمند توانا و محبوب اینجوری صحبت کنیم. آیا جناب artless واقعن  از شامورتی کلمه بهتری گیر نیاووردن؟

  • #38
  • ارسال شده توسط: anahita 
  • در تاریخ: ۱۳۸۶/۰۵/۱۵ - ۲۱:۵۳

baray tamrine photoshop  bad nabod.shabihe kare bache hay honarestaniye ba in tafavot ke kheyli bazariye!

  • #39
  • ارسال شده توسط: محمد 
  • در تاریخ: ۱۳۸۶/۰۵/۱۵ - ۲۲:۰۷

جناب آقای یا خانم میلاد: من هم با آقای artless موافقم کلمه شارموتی کلمه بدی نیست

  • #40
  • ارسال شده توسط: رازی 
  • در تاریخ: ۱۳۸۶/۰۵/۱۷ - ۰۱:۱۰

با دیدن این پوستر ها یاد اون روزهایی اوفتادم که تازه با فتوشاپ کار می کردم و یاد کد های جاوایی که تو بعضی از سایت ها میزارند واسه زیبایی سایتشون


جناب شریفی نیا... لطفا دستانتان را به پهلوهایتان بمالید و دیالوگ زیر را با فریاد...<br />محمدرضا شریفی نیا: ما کارمان تمام شد

  • #42
  • ارسال شده توسط: يوسف 
  • در تاریخ: ۱۳۸۶/۰۵/۲۲ - ۰۱:۳۳

پوستر ها خیلی ساده و ابتدایی كار شده اند و این برای یك طراح پوستر فیلم خیلی بد است.لطفا یكمی سطح اطلاعاتتون رو بالا ببرید. متشكرم

  • #43
  • ارسال توسط: moh3n 
  • در تاریخ: ۱۳۸۶/۰۵/۳۰ - ۱۴:۱۲

هردم از این باغ بری میرسد...

  • #44
  • ارسال توسط: امیر 
  • در تاریخ: ۱۳۸۶/۰۵/۳۰ - ۱۵:۵۵

یکی از ضعفهای پوستر ها این بود که در بعضی از کلمه ی Santuri و در برخی دیگر از Santouri استفاده شده است. این عدم تسلط کافی تصویر گر را به زبان انگلیسی میرساند.

  • #45
  • ارسال شده توسط: mani 
  • در تاریخ: ۱۳۸۶/۰۶/۱۲ - ۲۲:۱۶

این پوسترها من رو به یاد فیلمهای هندی میندازه...

  • #46
  • ارسال توسط: داود منطق  
  • در تاریخ: ۱۳۸۶/۰۷/۱۶ - ۱۱:۰۵

دوستان من هم این پوسترها را کارهای بی نظیر گرافیکی نمی دونم ( با توجه به اینکه فیلم را هم دیدم ) . ولی با توجه به اینکه قبلا تحقیقی در زمینه پوسترهای سینمایی و تئاتری داشتم و خودم هم بعضی وقتها مرتکب طراحی این پوسترها میشوم میتونم بگم در همه جای دنیا حتی در فیلمهایی که به مثلا جشنواره کن می روند هم گهگاه ملاحظات اقتصادی در طراحی پوستر دخیل میشود . بهتر است همیشه از نگاه آرت یا طراح گرافیک به یک پوستر فیلم نگاه نکنیم . گهگاه دیدن از دید فلان مخاطب عام در فلان شهرستان هم باعث می شود واقعی تر به کار نگاه کنیم ... یا از دید تهیه کننده که باید حداقل پول وسرمایش رو برگردونه ( حالا سود پیشکش ) البته تو این پوسترها به نظر من با نگاههای مختلف کار شده یعنی برای مخاطبینی با سطوح مختلف دید . که این نشان از دید اقتصادی در طراحی پوستر بوده . باز هم تاکید میکنم این پوسترها از نظر من هم کارهای شاخصی نیستند.

  • #47
  • ارسال شده توسط: neda  
  • در تاریخ: ۱۳۸۶/۰۷/۲۰ - ۱۸:۲۴

حداقلش اینه که چند تا طراحی پوستر با پدر ومادر دیدیم.ممنون خوشم اومد

  • #48
  • ارسال شده توسط: sohrabmk 
  • در تاریخ: ۱۳۸۶/۱۲/۱۰ - ۱۸:۲۴

من هم با آقای منطق موافقم.

  • #49
  • ارسال توسط: علی عابدی 
  • در تاریخ: ۱۳۸۷/۰۱/۰۳ - ۰۱:۲۷

اصلی ترین بخش ها در ابراز نظر ( نقد کردن ) تجزیه و تحلیل موارد تجزیه شده است و در عین حال معیار اصلی قرار ندادن شخص خالق اثر. به نظر می رسد در بیان نظرات، اینکه طراح این پوستر ، آقای شریفی نیا بوده، سبب شده است جهت گیری ها منفی باشد. گفته ی آقای مختاری منطقی است که باید فیلم هم دیده شود. من فیلم آقای مهرجویی را دیدم و معتقدم فیلم ضعیفی است( از بسیاری جنبه ها  . . . بازی ها، تدوین و ... )برای این فیلم ، این پوسترها مناسب است.

  • #50
  • ارسال شده توسط: سپهر 
  • در تاریخ: ۱۳۸۷/۰۱/۰۷ - ۲۲:۱۹

خیلی بد بود. خب البته به فیلمش میومد.

  • #51
  • ارسال شده توسط: آویده یزدانی 
  • در تاریخ: ۱۳۸۷/۰۷/۱۵ - ۰۰:۲۳

نازی گناه داره، چی کارش دارین بزارین هر کاری دوست دارن بکنن چاپ خونه ها طراح شدن این آقا هم روش . خدایا شکرت

  



ارسال خبر برای دوستان





 


درباره رسم | ارتباط با رسم | پرسش های متداول | لینکدونی | جدیدترین نظرها | خدمات اطلاع رسانی

۱۶ کاربر آنلاین

تمام حقوق محفوظ است.
نقل مطالب رسم تنها با ذكر نام و نشانی سايت مجاز مي باشد.

 
 
صفحه نخست
اخبار
گفتگوی ویژه
مقاله
ویژه‌نامه
فتوبلاگ
فراخوان
ممیزنامه
کتاب‌ رسم
فراخوان رسم