جستجو  |  آرشیو  |  عضویت    
 
۲۰ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۹:۲۵



سوگواره سوم


به گزارش سایت خبری رسم ، سومین سوگواره پوسترهای عاشورایی برگزار می‌شود.
دبیر این سوگواره با اعلام این خبر به یکی از خبرگزاری‌ها گفت:" فراخوان سومین سوگواره پوسترهای عاشورایی از هفته اول مهر منتشر خواهد شد و قصد داریم برای این سوگواره در کنار موضوع اصلی عنوانی خاص را نیز در نظر بگیریم که در دوره‌های آینده نیز به شخصیت شهدا و ایثارگران واقعه کربلا می‌پردازد".

محمد خزایی در ادامه افزود:" از دیگر برنامه‌های این دوره ارائه پوسترهای عاشورایی به نهادهایی است که در ایام محرم اقدام به ارائه مواد تبلیغی می‌کنند. این سوگواره از دو دوره گذشته آثاری ارزشمند در اختیار دارد که سرپرست مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در حال رایزنی برای ارائه آنها به هیات‌ها و تکایای مذهبی در ایام محرم است".

وی با اشاره به رواج فرهنگ غلط استفاده از تمثال منتسب به ائمه اطهار(ع) در میان مردم گفت:" در فرهنگ شیعه ارائه چهره زمینی از ائمه جایی ندارد و این فرهنگ غلط در 10 سال اخیر بین مردم باب شده است. هدف سوگواره پوسترهای عاشورایی حرکت با زبان نمادین هنر در راه پایداری واقعه عظیم کربلا است".

دبیر سومین سوگواره پوسترهای عاشورایی افزود:" این سوگواره با نظر شورای سیاست‌گذاری قرار است در دوره‌های آینده در دیگر شاخه‌های هنرهای تجسمی مانند نقاشی، تصویرگری، مجسمه و ... نیز برگزار شود. قصد داریم در سومین دوره تعدادی از آثار منتخب را به صورت بیلبرد چاپ و در میادین و خیابان‌های مهم تهران نصب کنیم".


نظرات

  • #1
  • ارسال شده توسط: آرش تنهایی 
  • در تاریخ: ۱۳۸۷/۰۶/۳۰ - ۱۷:۱۲

متاسفانه توجه به فرهنگ عامه و هنرهای اصیل و مردمی در سیاستهای مدیران فرهنگی ما جایی نداشته یه عده آدم بی سواد اظهار نظر های مضحک می کنند "...وی با اشاره به رواج فرهنگ غلط استفاده از تمثال منتسب به ائمه اطهار(ع) در میان مردم گفت:" در فرهنگ شیعه ارائه چهره زمینی از ائمه جایی ندارد و این فرهنگ غلط در 10 سال اخیر بین مردم باب شده است..."باید خدمت این عزیز عرض کنم   من به عنوان یه پژوهشگر  تصاویری از ائمه دارم که قدمت شان بیشتر از 100ساله . سالهاست مردم تصاویر اولیا و مقدسین خود رو نقش می کنند واین به هیچ وجه بی احترامی به آنها نیست . نمی دونم چرا مسولین هر از چندی کمر همت برای از بین بردن هنر های عامیانه و بومی این مملکت می کنند. زمانی شنیدم علم های  عزاداری رو که نقطه اوج همر فلز کاری و به نوعی از اصلاف هنر مجسمه سازی ما میشه رو آب کردند   یکی نیست بگه خرافات خوده شمایید . چرا کسی در باره اصالت این تصاویر و قدمت اینها از استاد جابر عناصری سوال نمیکنه ؟

من  فکر می کنم هر هنر مند و انسان آزاده ای   باید بر اساس شعر معروف  مولانا " هیچ اداب و ترتیبی مجو هرچه می خواهد  دل تنگت بگو "  عمل کنه  
اگه حمایتی نمی کنیم  لا اقل  هنر های بومی و اعتقادات مذهبی مردم  رو با این  دستور العمل ها و بخش نامه ها از بین نبریم  . مردم ما سالهاست که با اعتقادات مذهبی شون زندگی می کنند . من موافق پوستر های چاپی از  ائمه نیستم  . اما اعتقا دارم فرهنگ  جای دستور و بخشنامه نیست . نقاشاهای بزرگ قهوه خانه ای ما مثل قوللر اقاسی و محمد مدبر سالهاست  از چهره او لیای   دین نقاشی کردند و هیچ کس ذره ای بی احترامی احساس نکرده . با این کار ها باعث میشیم تر و خشک با هم بسوزن . پس بهتره وقتی از بینش درستی برخوردار نیستیم  با اعتقادات مردم بازی نکنیم

  • #2
  • ارسال توسط: ماتادور 
  • در تاریخ: ۱۳۸۷/۰۶/۳۰ - ۲۰:۴۵

دوست عزیز در مملکت ما هنرمند باید آنچه را که میخواهند خلق کند نه آنچه را که میخواهد.
پس چه بسا که هنرهای اصیلی همچون موسیقی سنتی ما و امثال آن به راحتی فراموش شود.

  • #3
  • ارسال شده توسط: artless 
  • در تاریخ: ۱۳۸۷/۰۶/۳۱ - ۰۴:۲۵

آقای تنهایی وجود شما یا مسلمان هستید یا نیستید.اول برادری خودتونو ثابت کنید بعد به سراغ طراحی این مقولات بپردازید.اینکه شما چقدر مواد خام(شمایل)در دست دارید که برای طراحی پوستر مناسب است که دلیل شرعی بودن شمایل نشد.در ضمن شعر مولانا داستانی پشتش هست و داستان هم جزییاتی داره که شما از من بهتر میدونید."هیچ اداب و ترتیبی مجو هرچه می خواهد  دل تنگت بگو"شما هم هر جور دوست داری به تنهایی با عقایدتون زندگی کنید اما ترویج این نوع عقاید مجاز نیست.در آخر شما یه جور از نقاشی قهوه خانه ای حرف زدید که انگار کار این نقاشان مثل وحی از طرف خداوند نازل شده و به دلیل اینکه آنها شمایل کشی می کردند پس ماهم این کار را انجام دهیم.واقعا متاسفم از افرادی که ادعای مسلمون بودن دارن اما....

  • #4
  • ارسال توسط: ساناز 
  • در تاریخ: ۱۳۸۷/۰۶/۳۱ - ۰۵:۰۰

تمثال ها چون در برخی موارد خیلی باآرایش و تزیین زیادی بودند ایراد گرفتند وگرنه من هم بانظر آقای تنهایی موافقم كه هنر عامیانه قدمت داره و نباید از بین بره به خصوص علم های عزاداری كه همیشه خاطره انگیزند و متاسفانه از سال پیش اعلام شد كه دسته نباید با علم بیرون بیاد و این واقعا بده و از بین بردن مراسمیه كه قدمت داره و زیبا و خاطره انگیزه و حال و هوای خوبی داره

  • #5
  • ارسال شده توسط: حسين اقبالي 
  • در تاریخ: ۱۳۸۷/۰۶/۳۱ - ۱۰:۲۰

جناب تنهایی
با محتوای سخنانتان موافقم.
در مورد بحث تمثال، آن مسؤول محترم در مورد زمان این بحث ها اشتباه كرده اند، این بدعت و اشتباه سالیان سال است كه توسط عوام در جامعه ما رواج داده شده است. كه دلیل اصلی آن عدم دسترسی و یا ارائه سیره عملی واقعی از ائمه اطهار علیهم السلام می باشد. كه چاره كار قطعا این نبوده است.
در خیلی از بهترین پرده های تعزیه در سال های دور از میدان كربلا چهره ای از حضرت امام حسین علیه السلام تصویر نشده است. در واقع نظر شما در مورد ارائه تصویر از امامان در همه آثار قدیمی سخن قطعی نیست و شامل كل آثار نمی شود.
در مورد سخن مولانا هم حرف شما در مورد این قضیه صدق نمی كند. شما می توانید با خدایتان و یا با ائمه طاهرین هر طور كه دلتان می خواهد نجوا كنید ولی نمی توانید هر طور كه دلتان خواست تصویر كنید حداقل بر روی كاغذ.
در مورد استاد معظم جناب عناصری هم، اولا كسی از نظرات ایشان در این مورد مطلع نیست. در ثانی این یك مساله فقهی است و نظر ایشان می تواند در بحث های هنری و تاریخی یك اثر صائب باشد.
و آخر اینكه اگر تصویرسازی نیز شده است كسی بی احترامی به كسی نكرده است. بحث در مورد تكثیر انبوه چنین آثاری است كه بعضا به شكل نامناسبی انجام می شود و خود می دانید كه همیشه از آثار اساتیدی چون مدبر و غیره استفاده نمی شود.
موفق باشید

  • #6
  • ارسال شده توسط: احسان غلامی 
  • در تاریخ: ۱۳۸۷/۰۶/۳۱ - ۱۱:۴۶

آقای تنهایی ×یه عده آدم بی سواد اظهار نظر های مضحک می کنند × شما واقعا پژوهشگرین ؟
واقعا برای کسی مثل شما که ادعای شیعه بودن و از همه سوزناکتر ((پژوهشگر بودن)) داره متاسفم که اینطور نظر میدین....

  • #7
  • ارسال شده توسط: sadegh 
  • در تاریخ: ۱۳۸۷/۰۷/۰۱ - ۱۷:۳۰

حالا واسه یه بار هم که شده یه مسئول یه حرف درست و به جایی زد ها !!

  • #8
  • ارسال شده توسط: آرش تنهایی 
  • در تاریخ: ۱۳۸۷/۰۷/۰۴ - ۰۰:۲۲

فکر می کردم مخاطب صحبتم عده ای هنرمند  باشن اصلا فکر نمی کردم این عده فقیه و اسلامشناس هم در این سایت حضور دارند  برای روشن شدن اذهان عمومی و خوانندگان محترم رسم چند نمونه از تصاویر رو  ارسال می کنم تا دوستان متوجه بشن تمثال با شمایل فرق داره و هنر دینی سالها وجود داشته قبل از اینکه هنر حکومتی به وجود بیاد. ادعای چیزی رو ندارم اما کاش انقدر زود ، عصبی و شتابزده قضاوت نمی کردید . والسلام و من التبع  الهدی . درود بر کسی که هدایت یافت

  • #9
  • ارسال شده توسط: بهداد نيك امجاد 
  • در تاریخ: ۱۳۸۷/۰۷/۰۷ - ۰۰:۳۱

به نظر من آقای آرش تنهایی به نكات خوبی اشاره كردند و من نیز با ایشان در مورد حفظ فرهنگ عامه مردم و مراسم خاص آنها در مناسبت های مختلف كه با گذر زمان شكل گرفته اند موافقم . باید بدنبال راهی برای بهبود آنها بود . این فرهنگ ها یك شبه به وجود نیامده اند كه ما یك شبه نابودشان كنیم !

  • #10
  • ارسال شده توسط: حسين اقبالي 
  • در تاریخ: ۱۳۸۷/۰۷/۰۷ - ۱۰:۲۹

منظور شما از نكات خوب همان بد و بیراه هایی است كه به یك كامنت مؤدبانه گفته اند است؟
مقاله ای هم كه آپ كرده اند هیچ ربطی به این بحث ندارد و من چهره ای از معصومین در تصویرهای قرار گرفته در مقاله ندیدم!!

  • #11
  • ارسال شده توسط: بهداد نيك امجاد 
  • در تاریخ: ۱۳۸۷/۰۷/۰۷ - ۲۳:۳۲

سخنان شتاب زده و جهت دار شما در باره آقای تنهایی و جناب دكتر محمد خزایی  ناشی از روحیه نام محور شماست و ما باید در برخورد با سخنان افراد مختلف گاهی نام آنهارا فراموش كنیم ، نقد نام در كشور ما عمل نادرستی است كه جای نقد آثار فرهنگی و هنری افراد را گرفته است. با شنیدن یك نام آشنا و یا مطرح در جامعه بی دلیل تمام افكار فرد مورد نظر را درست میپنداریم !    

  



ارسال خبر برای دوستان





 


درباره رسم | ارتباط با رسم | پرسش های متداول | لینکدونی | جدیدترین نظرها | خدمات اطلاع رسانی

۲۳ کاربر آنلاین

تمام حقوق محفوظ است.
نقل مطالب رسم تنها با ذكر نام و نشانی سايت مجاز مي باشد.

 
 
صفحه نخست
اخبار
گفتگوی ویژه
مقاله
ویژه‌نامه
فتوبلاگ
فراخوان
ممیزنامه
کتاب‌ رسم
فراخوان رسم