جستجو  |  آرشیو  |  عضویت    
 
۱۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۱



گرافیک امروز ژاپن


اختصاصی رسم :‌ مقاله زیر را فرانک میرزاحسینی برای رسم ارسال کرده است:
 
هنر گرافیک معاصر ژاپن
تضاد سنت و مدرنیته در ساختار اجتماعی ژاپن و سبک زندگی مردم ژاپن روی هنر طراحی این کشور نیز بی‌تاثیر نبوده است.
تضاد سنت و مدرنیته از عوامل مهم شخصیت یافتن گرافیک معاصر ژاپن است. همجواری این دو در کنار هم برای رسیدن به تعادل که از اهداف هنرهای سنتی ژاپن بوده و هست، موجب شده که مرز میان هنرهای سنتی و مدرن قابل  تشخیص نباشد.
این تضاد و همجواری در زبان و نوشتار ژاپنی هم مشهود است و الفبای ژاپنی توانسته تاثیرات خاصی بر هنر گرافیک ژاپن بگذارد. خط ژاپنی هجانگار است و از کارکترهایی تشکیل شده که آنالیز و ساده شده و نوعی خط تصویری را به وجود آورده است.
این سیستم هجایی سه زیرمجموعه دارد که شامل هیراگانا با 48 کارکتر برای ثبت کلمات ژآپنی، کاتاکانا برای ثبت کلمات خارجی که به زبان ژاپنی اضافه شده و رومانجی است که رومانجی از جدیدترین دستاوردهاست که با ورود به عرصه دیجیتال ارائه شد و برای لاتین نویسی ژاپنی به کار می‌رود.
این انعطاف‌پذیری الفبا تلاشی برای حفظ سنت‌ها و پیشینه خوشنویسی ژاپنی است که طیف عظیم و متفاوتی از آثار گرافیکی را نیز شامل خواهد شد.
ژاپنی‌ها با استفاده از این گرایش‌ها معمولا در بسته بندی‌های خود رنگ و بویی غربی به محصولات می‌دهند. برای نمونه شکلات‌ها، قهوه و کاکائوهای تولید ژاپن، بسته‌بندی مدرن و شبه اروپایی دارند و این تغییر به واسطه کاتاکانا رخ می‌دهد و در این روند محصولی با نمایه اروپایی و هویت ژاپنی ارائه می‌شود.
نمونه دیگر، شکلات‌های سنتی ژاپنی ( میزویوکان) همواره در بسته‌بندی سنتی خود اما با تغییرات مدرن ارائه می‌شود و هرگز در  بسته بندی‌های نایلونی به فروش نخواهد رفت، بلکه برای ایجاد جلوه‌ای مدرن از کاغذهای بامبو و دست‌ساز استفاده می‌شود.

یکی از دلایل حفظ فرهنگ ژاپن را انعطاف‌پذیری آن و همگام بودن با مدرنیته برمی‌شمارند، اما دلیل دیگر این است که ژاپن کشوری وسیع با جمعیتی بسیار زیاد است که به دلیل ساختار جزیره‌ای شکل‌اش، امکان واردات و خرید محصولات اروپایی در آن کمتر ممکن است. ضمن اینکه این کشور به  دلیل اقتصاد رو به رشدش، نیازی به واردات و خرید محصولات اروپایی ندارد و بدین ترتیب ساختار فرهنگی و هنری خود را حفظ خواهد کرد.
هنر ژآپن در نظر اکثر هنرمندان هنری مینی مال است، اما این نکته حائز اهمیت است که علیرغم مینیمال بودن، به طنز و کمیک هم گرایشی خاص دارد. برای نمونه کارکترهای مانگا از این نمونه است.
در مورد هنر مینیمال ژاپن باید این نکته را یادآور شد که به دلیل جمعیت زیاد ژاپن، تبلیغات ژاپنی از حالت مینی‌مالیستی خود خارج شده است تا توانایی رقابت در فضاهای شلوغ ژاپن را داشته باشد. برای نمونه تبلیغات مترو ی ژاپن با نمونه‌های ریز و درشت تایپوگرافی‌ها، تبلیغات انیمیشنی با موسیقی و صداهای منحصر به فرد و تلاش برای جلب توجه جنبه‌های مینیمال خود را فدای جلب مخاطب کرده است.
هنر ژاپن هنری است که به سادگی و تعادل می‌پردازد، اما در مقابل تکنولوژی بسیار منعطف و قابل تغییر است و همگام با علم روز. مدرنیته و سنت به طرز نامحسوسی در هنر گرافیک و تبلیغات ژاپن به هم پیوند خورده و هویت ملی این کشور را به تصویر می‌کشد.


برداشت و ترجمه‌ای از کتاب گرافیک امروز ژاپن، نوشته گیسلا کوزاک و جولیوس ویدمان، نشر Taschen



نظرات

هیچ نظری برای این خبر ارسال نشده است !!

  



ارسال خبر برای دوستان





 


درباره رسم | ارتباط با رسم | پرسش های متداول | لینکدونی | جدیدترین نظرها | خدمات اطلاع رسانی

۹ کاربر آنلاین

تمام حقوق محفوظ است.
نقل مطالب رسم تنها با ذكر نام و نشانی سايت مجاز مي باشد.

 
 
صفحه نخست
اخبار
گفتگوی ویژه
مقاله
ویژه‌نامه
فتوبلاگ
فراخوان
کتاب‌ رسم
فراخوان رسم